آزمون بین المللی

صفر تا صد آزمون MSRT

صفر تا صد MSRT

آزمون MSRT چیست؟ راهنمای کامل از صفر تا صد

MSRT مخفف Ministry of Science Research and Technology است. این ازمون، آزمونی به زبان انگلیسی است که توسط “سازمان امور دانشجویان” وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، برگزار می­ شود.

اکثر متقاضیان این ازمون داوطلبان دکتری هستند. معمولا این آزمون با هدف ارزیابی دانش و توانایی علمی برگزیدگان آزمون دکتری برای ورود به دانشگاه‌­های داخل کشور برگزار می‌شود.

 

ثبت نام در آزمون

داوطلبان می توانند برای ثبت نام در این آزمون از طریق پورتال سجاد به نشانی سایت https://portal.saorg.ir اقدام کنند.

 

هزینه ثبت نام

هزینه ثبت نام آزمون MSRT در سال 1403 مبلغ 360 هزار تومان است.

در ابتدا به برخی از مزایای این آزمون می پردازیم:

 

مزایای آزمون MSRT یا آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم تحقیقات و فناوری

آزمون MSRT یکی از مهم‌ترین آزمون‌ها برای ورود به مقطع دکتری در دانشگاه‌های ایران است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود. مزایای آزمون MSRT عبارتند از:

فرصت برابر برای داوطلبان: آزمون MSRT فرصت برابری را برای تمام داوطلبان فراهم می‌کند تا با شرکت در این آزمون، امکان ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند دکتری در دانشگاه‌های مختلف را به دست آورند.

سنجش مهارت‌های عمومی: آزمون MSRT علاوه بر سنجش دانش عمومی داوطلبان، مهارت‌های زبان انگلیسی آن‌ها را در بخش های مختلف نیز سنجیده و ارزیابی می‌کند.

ارتقای کیفیت آموزش عالی: با انجام این آزمون، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارتقای کیفیت آموزش عالی در کشور کمک می‌کند و از افراد با استعداد و متعهد حمایت می‌کند.

انتخاب بهترین داوطلبان: این آزمون به دانشگاه‌ها امکان می‌دهد تا از میان داوطلبان، بهترین و با استعدادترین افراد را برای ورود به مقطع دکتری انتخاب کنند.

توسعه مهارت‌های زبان انگلیسی: آزمون MSRT با سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی داوطلبان، به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشند و برای ورود به دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های بین‌المللی نیز آماده شوند.

عدالت و شفافیت: برگزاری این آزمون به صورت ملی و به صورت استاندارد، عدالت و شفافیت در فرآیند انتخاب دانشجویان را تضمین می‌کند.

در این مقاله، به بررسی جزئیات و نکات مهم آزمون MSRT می‌پردازیم تا داوطلبان بتوانند با آماده‌سازی مناسب خود، بهترین نتیجه را در این آزمون کسب کنند.

 زمان برگزاری ازمون MSRT

این ازمون حدودا ده بار در سال و در شهرهای بزرگ ایران برگزار می­ شود.

چگونگی نمره دهی آزمون MSRT

حداقل نمره قبولی در این ازمون برای داوطلبان دکتری نمره 50 است که البته نمره قبولی با توجه به دانشگاه مد نظر بین 45 تا 75 متفاوت است و اعلام نتایج یک هفته تا ده روز بعد از برگزاری آزمون است.

مدت اعتبار آزمون MSRT

مدت اعتبار این آزمون دو سال بعد از قبولی و زمان صدور است.

ساختار آزمون MSRTو جدول زمانبندی

آزمون MSRT شامل 100 سئوال است که مهارت های زبانی داوطلبان را در 4 بخش درک مطلب یا Reading Comprehension، گرامر و دستور و نوشتن یا Structure and Written Expression و شنیداری  یا Listening Comprehension  بررسی می­کند.

 

زمان پاسخ دهی

تعداد سئوالات عنوان بخش آزمون

15 دقیقه

30 پرسش

Listening Comprehension

20 دقیقه

30 پرسش

Structure and Written Expression

40 دقیقه

40 پرسش

Reading Comprehension

75 دقیقه

100 پرسش

Total

 

معرفی برخی منابع برای ازمون MSRT

منابع این ازمون، همگی رفرنس­های آزمون تافل هستند. به همین دلیل شما می توانید هر منبعی که برای آزمون تافل پیشنهاد می­شود را مطالعه کنید.

در زیر برخی از منابع معتبری که متقاضیان می­توانند برای امادگی این ازمون از انها استفاده کنند، لیست شده است:

  •  TOEFL Preparation KIT
  • Barron’s Essential Words for TOEFL
  • Understanding and Using English Grammar – By: Betty Azar
  • Vocabulary for high school students
  • ۵۰۴ Essential Words For TOEFL
  • Longman Preparation for the TOEFL (the paper-based)

 

9 راهکار کاربردی برای موفقیت در آزمون MSRT

برای آمادگی بهتر آزمون MSRT، داوطلبان می‌توانند از کتب و منابع معتبر آزمون استفاده کنند و سوالات گذشته آزمون را حل کنند. همچنین، شرکت در کلاس‌های آمادگی و استفاده از منابع آموزشی موجود نیز به داوطلبان کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در این آزمون کسب کنند.

برای کسب نمره قبولی در آزمون MSRT می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • آشنایی با ساختار آزمون: با آشنایی کامل با ساختار و قواعد آزمون MSRT، از جمله نوع سئوالات، مدت زمان آزمون، وزن بخش‌ها و…، می‌توانید خود را برای آزمون آماده کنید.
  • تقویت مهارت‌های گرامر و نوشتاری: بخش‌های گرامر و نوشتاری از مهم‌ترین بخش‌های آزمون MSRT هستند. با تمرین گرامر و نوشتن مقاله‌های تخصصی، می‌توانید این مهارت‌ها را بهبود ببخشید.
  • مطالعه منابع تخصصی: مطالعه منابع تخصصی در زمینه رشته تحصیلی خود، به شما کمک می‌کند تا با مفاهیم و دانش مورد نیاز آشنا شوید.
  • حل تست‌های آزمون: حل تست‌های آزمون MSRT از منابع معتبر و تست‌های مشابه، به شما کمک می‌کند تا با نوع سئوالات و سطح سختی آنها آشنا شوید و عملکرد خود را بهبود ببخشید.
  • شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون: شرکت در کلاس‌های آمادگی مخصوص آزمون MSRT، از جمله کلاس‌های مکالمه، نوشتن مقاله، و آموزش مفاهیم تخصصی، می‌تواند به شما کمک زیادی کند.
  • برنامه‌ریزی منظم: برنامه‌ریزی منظم برای مطالعه و تمرین، به شما کمک می‌کند تا زمان خود را بهینه استفاده کنید و به تدریج مهارت‌های خود را ارتقا دهید.
  • آشنایی با منابع آزمون: آشنایی با منابع معتبری که برای آزمون MSRT توصیه می‌شود، می‌تواند به شما در آمادگی بهتر برای آزمون کمک کند.
  • مدیریت زمان: مدیریت زمان در حین آزمون بسیار مهم است. برای هر بخش از آزمون، زمان معینی تعیین کنید و در طول آزمون به طور مداوم زمان خود را کنترل کنید.
  • استفاده از منابع آموزشی: استفاده از منابع آموزشی معتبر و مورد تایید برای آمادگی بهتر برای آزمون MSRT بسیار مهم است.

بیشتر بدانید

تافل یا آیلتس کدام آزمون بهتر است؟

آزمون شفاهی آیلتس چگونه است و به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهترین روش خواندن آیلتس در منزل

آزمون آیلتس کامپیوتری راحت تر است یا کاغذی؟

معرفی پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

بهترین معلم آیلتس کیست؟

چگونه آیلتس تدریس کنیم؟

آیا آیلتس سخت است؟

 

شرایط برگزاری آزمون MSRT

  • داوطلبان باید با به همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر و به صورت حضوری در مراکز آزمون شرکت کنند.
  • داوطلبان می توانند اطلاعات مربوط به ثبت نام و تاریخ برگزاری آزمون را از طریق سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) پیگیری کنند و طبق اطلاعیه های مربوطه در زمان مقرر در مراکز آزمون حضور داشته باشند.
  • این آزمون در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود. داوطلبان باید در نوبت اتخاذ شده در آزمون شرکت کنند.
  • مدت زمان پاسخگویی به سئوالات آزمون MSRT 240 دقیقه است که داوطلبان باید در مهلت زمانی مقرر به سئوالات پاسخ دهند.
  • در مدت زمان برگزاری آزمون داوطلبان نباید از هیچگونه وسیله الکترونیکی و هوشمندی استفاده کنندکه در غیر اینصورت تخلف محسوب می شود.

 

راهکارهایی برای موفقیت در بخش­ های مختلف آزمون MSRT

 

برای تقویت بخش شنیداری آزمون MSRT، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • گوش دادن به متون صوتی در حوزه‌های مختلف تخصصی می‌تواند به شما کمک کند تا با لغات و مفاهیم تخصصی آشنا شوید.
  • گوش دادن به پادکست‌های مرتبط با رشته تحصیلی شما و موضوعات تخصصی دیگر، به شما کمک می‌کند تا با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی آشنا شوید.
  •  استفاده از فایل‌های صوتی آموزشی مخصوص آزمون MSRT که موجود در منابع آموزشی معتبر است، می‌تواند به شما کمک کند تا با ساختار و نوع سوالات بخش شنیداری آشنا شوید.
  • گوش دادن به اخبار و برنامه‌های تلویزیون و رادیو به زبان فارسی و انگلیسی، به شما کمک می‌کند تا با لهجه و ساختار جملات انگلیسی آشنا شوید.
  • گوش دادن به آهنگ‌ها و موسیقی انگلیسی به شما کمک می‌کند تا با لهجه و اصطلاحات روزمره زبان انگلیسی آشنا شوید.
  • حل تمرین سئوالات شنیداری آزمون MSRT از منابع معتبر می‌تواند به شما کمک کند تا با نوع سئوالات و ساختار آن‌ها آشنا شوید.
  • گوش دادن به کتاب‌های صوتی و فایل‌های صوتی آموزشی در حوزه‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا با لغات، اصطلاحات و ساختار جملات انگلیسی آشنا شوید.
  • فعالیت‌های شنیداری مثل تفریح با دوستان انگلیسی زبان، گوش دادن به پادکست‌ها و فایل‌های صوتی و تماشای فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید.

 

برای تقویت بخش نوشتن آزمون MSRT، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

مطالعه متون تخصصی در حوزه رشته تحصیلی خود به شما کمک می‌کند تا با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی آشنا شوید و بتوانید متون تخصصی را به زبان انگلیسی بنویسید.

مطالعه متون آکادمیک مخصوصاً مقالات علمی و کتب درسی مرتبط با رشته تحصیلی شما، به شما کمک می‌کند تا با ساختار نوشتاری و استفاده از اصطلاحات تخصصی در متون آکادمیک آشنا شوید.

آشنایی با الگوهای نوشتاری مختلف مانند نامه، مقاله، گزارش، پروژه و… به شما کمک می‌کند تا بتوانید متون مختلف را به صورت صحیح و منطقی بنویسید.

تمرین نوشتاری متنوع از جمله نوشتن مقاله، گزارش، نامه و پروژه با موضوعات مختلف، به شما کمک می‌کند تا مهارت نوشتن خود را بهبود ببخشید.

مرور قواعد نگارشی و اصول گرامری مانند استفاده صحیح از افعال، صفات، قیدها، حروف اضافه و… به شما کمک می‌کند تا متون تان را به صورت صحیح بنویسید.

حل تمرین‌های نوشتاری مرتبط با آزمون MSRT که شامل نوشتن مقاله، گزارش، نامه و پروژه با موضوعات مختلف است، به شما کمک می‌کند تا با ساختار و نوع سئوالات بخش نوشتن آشنا شوید.

خواندن و بازخوانی متون آکادمیک مرتبط با رشته تحصیلی شما، به شما کمک می‌کند تا با ساختار نوشتاری متون آکادمیک و استفاده از اصطلاحات تخصصی آشنا شوید.

شرکت در کلاس‌های آموزشی مخصوص آزمون MSRT که شامل تدریس مهارت نوشتن با الگوهای مختلف نوشتاری است، می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت نوشتن خود را بهبود ببخشید.

استفاده از کتاب‌ها و منابع آموزشی مخصوص آزمون MSRT که شامل تمرین‌ها و مثال‌های مرتبط با بخش نوشتن آن است، به شما کمک می‌کند تا با نوع سئوالات و الگوهای نوشتاری آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید

معرفی بهترین کتاب تست آیلتس

ثبت نام آزمون آیلتس (توضیح مراحل قدم به قدم)

مراکز آزمون آیلتس (معرفی همه مراکز معتبر)

منابع آزمون آیلتس (معرفی بهترین منابع برای گرفتن نمره بالا)

مدت اعتبار مدرک آیلتس چقدر است؟

نحوه گرفتن نمره بالا در آیلتس

 

نتیجه گیری

آزمون MSRT یکی از شناخته ترین آزمون‌های معتبر مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که می تواند به عنوان امتیازی برای داوطلبان مقطع دکتری جهت ورود به دانشگاه‌های سراسر ایران محسوب شود. اکثر داوطلبان تحصیلات تکمیلی با رعایت نکات و راهکارهای ذکر شده و آماده‌سازی مناسب، می‌توانند بهترین نتیجه را در این آزمون کسب کرده و شانس خود را برای ورود به دانشگاه‌های کشور امتحان کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *